Ladda ner:
Alla undervisningsupplägg för förskola
Inledning
I den här övningen tar barnen rollen som samlare och letar efter föremål som de kategoriserar och sorterar efter storleksförhållanden. Barnen får träna på att samla och sortera samt använda begrepp som större än och mindre än.
Tidsåtgång
Att genomföra övningen beräknas ta en timme från det att ni är på plats i skogen.
Mål för omsorg, utveckling och lärande
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att
- utveckla sin förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar
- utveckla sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp
- utveckla sin förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta.
Genomförande
Steg 1 – introduktion
- Berätta om övningen för barnen.
Steg 2 – samlaren
Dela in barnen i grupper:
- Förklara att varje barn från och med nu är en samlare.
- Utse en plats där barnen kan lägga föremålen som de samlar in.
- Varje barn får ströva omkring under tio minuter och samla ihop så många olika föremål de hinner.
Steg 3 – kategorisera
- När barnen har samlat ihop föremål kan de börja sortera och placera löv för sig, kottar för sig och så vidare.
Steg 4 – ordna
- Utöka övningen så att barnen får sortera sina föremål från stort till smått.
- Berätta om begreppen mindre än och större än.
- Be barnen berätta: “Här är en kvist, den är större än… här har vi ett löv, det är större än…”
- Låt barnen försöka namnge de olika föremålen, till exempel; grankotte, eklöv och så vidare.
Sammanfatta övningen med barnen
- Vad hittade barnen för saker i skogen?
- På vilka sätt kunde barnens fynd ordnas?
- Vilka begrepp kan man använda när man sorterar efter storlek?
Fördjupning och variation
- Lär barnen skilja på olika träd, till exempel gran, tall och björk.
- Dela in i grupper och låt de olika grupperna leta efter den största eller minsta granen, tallen och så vidare.
- Låt grupperna visa och berätta om sina träd för de andra grupperna.
Uppföljning på förskolan
Låt barnen rita och berätta om de olika uppdragen.
Ladda ner: