Förskola 

Samla på stort och smått

Samla på stort och smått
Förskola
Vår, Sommar, Höst, Vinter

Ladda ner:

Samla på stort och smått

Alla undervisningsupplägg för förskola

Inledning

I den här övningen tar barnen rollen som samlare och letar efter föremål som de kategoriserar och ­sorterar efter storleksförhållanden. Barnen får träna på att samla och ­sortera samt använda begrepp som större än och mindre än.

Tidsåtgång

Att genomföra övningen beräknas ta en timme från det att ni är på plats i skogen.

Mål för omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att

  • utveckla sin förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar
  • utveckla sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp
  • utveckla sin förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta.

Genomförande

Steg 1 – introduktion

  •  Berätta om övningen för barnen.

Steg 2 – samlaren

Dela in barnen i grupper:

  • Förklara att varje barn från och med nu är en samlare.
  • Utse en plats där barnen kan lägga föremålen som de samlar in.
  • Varje barn får ströva omkring under tio minuter och samla ihop så många olika föremål de hinner.

Steg 3 – kategorisera

  • När barnen har samlat ihop föremål kan de börja sortera och placera löv för sig, kottar för sig och så vidare.

Steg 4 – ordna

  • Utöka övningen så att barnen får sortera sina föremål från stort till smått.
  • Berätta om begreppen mindre än och större än.
  • Be barnen berätta: “Här är en kvist, den är större än… här har vi ett löv, det är större än…”
  • Låt barnen försöka namnge de olika föremålen, till exempel; grankotte, eklöv och så vidare.

Sammanfatta övningen med barnen

  • Vad hittade barnen för saker i skogen?
  • På vilka sätt kunde barnens fynd ordnas?
  • Vilka begrepp kan man använda när man sorterar efter storlek?

Fördjupning och variation

  • Lär barnen skilja på olika träd, till exempel gran, tall och björk.
  • Dela in i grupper och låt de olika grupperna leta efter den största eller minsta granen, tallen och så vidare.
  • Låt grupperna visa och berätta om sina träd för de andra grupperna.

Uppföljning på förskolan

Låt barnen rita och berätta om de olika uppdragen.

Ladda ner:

Samla på stort och smått

Alla undervisningsupplägg för förskola

Sök efter material

Här kan du enkelt filtrera fram skogligt material som du kan använda i undervisning av alla skolans ämnen.

Årskurs
Förskola
Åk 1-3
Åk 4-6
Åk 7-9
Ämne
Bild
Naturorienterade ämnen
Biologi
Naturkunskap
Engelska
Teknik
Fysik
Religion
Geografi
Svenska som andraspråk
Historia
SO
Svenska
Samhällskunskap
Slöjd
NO
Kemi
Idrott och hälsa
Musik
Matematik
Hem- och konsumentkunskap
Årstid
Plats
Visa endast digitala material
Rensa filtrering
Visar 5 av 177 pedagogiska material

Skoglig kunskap för lärare - prenumerera gratis på Skogen i Skolans nyhetsbrev.

Jag godkänner att Skogen i Skolan sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.
Skickar begäran