Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Låda med ”handstort” hål i locket
- Diverse naturmaterial
Genomförande
Skaffa en eller flera lådor, t.ex. skokartonger eller glasslådor.
Gör ett hål i locket, så stort att det går att sticka ner en hand. Man kan också täcka över lådan med ett tyg eller ett papper. Om man vill kan man låta eleverna dekorera lådan. Det kan vara bra att ha flera lådor så att man kan låta eleverna jobba i mindre grupper, som alla har varsin låda.
Ta med lådan eller lådorna ut i skogen. Välj ut några naturföremål att lägga i lådan. T.ex. kan man välja tre olika slags löv. Löven ska vara så olika som möjligt. Låt sedan eleverna sticka ner handen i lådan och känna på löven.
Be dem sedan att gå ut i skogen och försöka hitta likadana löv som de känt i lådan. Om de behöver kan de få komma tillbaka och känna på löven igen. Man kan också lägga andra saker i lådan som olika kottar (gran, tall och al), frukter eller stenar. Givetvis kan man också använda lådan inne i klassrummet.
Variation
Klassificera sakerna i lådan genom att skriva ner hur de känns, ojämn, hårig, len, mjuk, sträv etc. Mossa, torra löv, pinnar, barkbitar och stenar kan läggas tillsammans i lådan.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lpfö18 Förskola
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
- nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära
- självständighet och tillit till sin egen förmåga
- fantasi och föreställningsförmåga
- förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, monster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta.
Lgr22: Åk 1-3
Naturorienterande ämnen
- Hur material kan sorteras efter några egenskaper, till exempel utseende, om de är magnetiska och om de flyter eller sjunker i vatten. Hur materialen kan återvinnas.
- Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.
Idrott och hälsa
- Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö.
Ladda ner som PDF: