Åk 1-3 

Räven och harungarna

Räven och harungarna
Idrott och hälsa
Naturorienterade ämnen
1-3 timmar
Åk 1-3
Vår, Sommar, Höst, Vinter

Ladda ner som PDF:

Räven och harungarna

Ta med dig:

  • Ögonbindel
  • Tät halsduk eller liknande

Genomförande

Ta med klassen ut i skogen till ett ställe där det finns många bra gömställen. En elev får vara räv och han/hon får ögonen förbundna. De andra eleverna är harar.

Räven räknar högt och sakta till 15 medan alla andra elever gömmer sig. De får inte gömma sig längre bort än att de kan se räven hela tiden. När räven räknat färdigt tar den av sig ögonbindeln och börjar spana efter byten. 

Räven får vända sig om, huka sig och stå på tå, men får inte förflytta sig. Räven ska försöka se så många byten som möjligt, säga deras namn högt och beskriva var de är. 

Alla byten som blir identifierade får gå fram till räven och blir då uppätna. När räven inte kan se fler harar får alla hittade harar bli rävar. 

Alla rävar står samlade i en grupp och binder nu för sina ögon. Den första räven räknar till 10. 

Alla harar som klarat sig närmar sig nu rävarna, men försöker fortfarande hålla sig gömda och skyddade. Rävarna tar sedan av sig sina ögonbindlar och försöker hitta fler byten.

Gör om tills bara en eller två harar klarat sig. När en eller två harar återstår får de ge sig till känna. De har anpassat sig väl för att klara sig i rovdjurens närhet. 

Gör gärna om leken ett par gånger till, kanske på olika ställen.

Fråga eleverna om vad de lärt sig av övningen. Diskutera vad som gjorde det lättare att bli sist kvar eller komma väldigt nära rävarna. 

Kanske påverkade färgen på kläderna, storlek, förmågan att klättra i träd eller något annat?

Låt eleverna fundera på hur djur anpassar sig för att slippa bli uppätna av rovdjur. Det kan röra sig om saker som exempelvis att ha en färg som liknar omgivningens, att ändra färg på vintern, att jaga på natten istället för på dagen och att uppehålla sig i tät vegetation.

Om bytesdjur

Ett bytesdjurs vardag går till stor del ut på att inte upptäckas av rovdjur. Många djur har därför päls eller fjädrar i en färg som liknar omgivningens för att bli svåra att upptäcka. Man säger att de är kamouflerade.

De ligger sedan still och trycker. Igelkotten har taggar som gör den svår att äta upp. Andra djur som t.ex. fladdermöss jagar på natten när de är svårare att upptäcka

Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser

Kursplaner för grundskolan

Lgr22: Åk 1-3

Naturorienterade ämnen

  • Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på̊ några vanligt förekommande arter. 
  • Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem. 

Idrott och hälsa

  • Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus. 
  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö. 

Ladda ner som PDF:

Räven och harungarna

Sök efter material

Här kan du enkelt filtrera fram skogligt material som du kan använda i undervisning av alla skolans ämnen.

Årskurs
Förskola
Åk 1-3
Åk 4-6
Åk 7-9
Ämne
Samhällskunskap
Slöjd
NO
Kemi
Idrott och hälsa
Musik
Matematik
Hem- och konsumentkunskap
Bild
Naturorienterade ämnen
Biologi
Naturkunskap
Engelska
Teknik
Fysik
Religion
Geografi
Svenska som andraspråk
Historia
SO
Svenska
Årstid
Plats
Visa endast digitala material
Rensa filtrering
Visar 5 av 177 pedagogiska material

Skoglig kunskap för lärare - prenumerera gratis på Skogen i Skolans nyhetsbrev.

Jag godkänner att Skogen i Skolan sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.
Skickar begäran