Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Eventuellt böcker eller utskrifter om olika träd (eller djur och örter)
Genomförande
Tänk på att övningen genomförs både inom- och utomhus.
På plats i skogen – samla in och anteckna
Låt varje elevgrupp (4-5 elever) få ett avgränsat område där det finns ett lämpligt antal olika trädslag. Området kan gärna avgränsas med snitslar.
Inom detta område ska antalet olika trädslag räknas och antecknas. Känner inte eleverna till trädens namn kan ett prov på blad eller barr tas med till skolan.
Övningen kan även göras med örter eller olika djur.
Ta fram egna diagram
Låt eleverna ta fram stapeldiagram med hjälp av anteckningarna från skogen.
De ska även presentera anteckningarna med hjälp av cirkeldiagram.
Myten om träd
Träd som kultföremål och mytomspunna träd finns i de flesta kulturer. Världsträdet Yggdrasil är inte bara känt i Norden som den fornnordiska myten ur vilken de första människorna Ask och Embla skapades.
Gamla offerlundar i såväl Gamla Uppsala och i Lejre i Danmark vittnar om sin tids mystik och världsuppfattning. Många är också de enstaka träd som pekas ut som väsensknutna, såväl i den grekiska mytologin (Dodona) som i Buddismen.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: Åk 4-6
Biologi
- Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
Matematik
- Tal i procentform och deras samband med tal i bråk- och decimalform.
- Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.
Ladda ner som PDF: