Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Tabell för poängräkning
- Pennor
- Samla eventuellt i förväg in ett exemplar av varje naturföremål som eleverna ska leta efter. Det hjälper eleverna att veta hur naturföremålen ser ut.
Genomförande
Dela in eleverna i grupper, med fyra i varje grupp. Grupperna kommer att tävla mot varandra om att hitta föremål i naturen. Olika föremål ger olika många poäng
Föremål som är svårare att hitta ger fler poäng. Vad eleverna ska leta efter beror på vilken skog man befinner sig i.
Påminn gärna eleverna om att plocka de flesta föremålen från marken. Om ni väljer att även skräp ska vara poänggivande, påminn då eleverna om att undvik vassa föremål.
Grupperna får 10 minuter på sig att leta och samla, därefter ska de räkna ihop sina poäng. Tillsammans går ni igenom de olika gruppernas poäng och pratar om vad ni hittat.
Eleverna kan själva räkna ihop poängen eller med hjälp av lärare, detta beroende på ålder.
Exempel på saker du kan plocka i skogen
- Grankotte
- Tallbarr, tallkotte
- Björklöv
- Eklöv, ekollon
- Boklöv
- Kastanjer
- Rönnbär
- Enbär
- Asplöv
- Allöv
- Videkissar
- Kotte från lärkträd
- Blåbär
- Lingon
- Ormbunke
Om möjligt, plocka det som redan fallit till marken
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lpfö18: Förskola
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
- självständighet och tillit till sin egen förmåga
- förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler.
Lgr22: Åk 1-3
Idrott och hälsa
- Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö.
Lgr22: Åk 4-6
Idrott och hälsa
- Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
Ladda ner som PDF: