Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Pinnar 0,5-1 meter
- Naturmaterial såsom kottar
- Penna och papper
Genomförande
Dela in gruppen i mindre grupper, runt fyra personer brukar vara lagom.
Varje elev får i uppgift att hämta fyra saker i naturen. Det kan vara vad som helst bara det är ett naturligt föremål, alltså något från naturen.
Be sedan eleverna att gemensamt sortera sakerna de hämtat i logiska grupper. Det kan röra sig om att sortera alla kottar i en hög och alla löv i en eller alla grankottar för sig och alla asplöv för sig.
Exakt hur varje grupp sorterar sina föremål är upp till dem men det är bra om det blir några stycken i varje kategori.
Låt sedan eleverna bygga stapeldiagram med föremålen. Som x- och y-axel läggs pinnar och sedan lägger man alla kottar i en stapel, alla stenar i en stapel och så vidare. På detta sätt växer ett naturligt diagram fram.
Rita därefter upp diagrammet som ett stapeldiagram och ett linjediagram på papper.
- Diskutera med gruppen hur det naturliga diagrammet och pappersdiagrammet skiljer sig åt?
- Jämför de olika gruppernas diagram.
- Var det samma sak som var vanligast i de olika gruppernas diagram?
- Varför skiljer det sig åt?
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: Åk 4-6
Matematik
- Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.
Lgr22: Åk 7-9
Matematik
- Tabeller, diagram och grafer samt hur de tolkas och används för att beskriva resultat av egna och andras undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg.
- Lägesmått och spridningsmått samt hur de används för bedömning av resultat vid statistiska undersökningar.
Ladda ner som PDF: