Ladda ner som PDF:
Mina, dina eller våra intressen
Ta med dig:
- Karta över aktuellt område
Genomförande
Tänk på att övningen kan genomföras både inom- och utomhus.
Upplägg
I den här övningen får eleverna arbeta med och ta ställning till ett fiktivt case där kommunen har övertagit ett skogsområde som kan användas till olika ändamål och ska säljas. Det finns olika åsikter om hur området ska användas och i övningen får eleverna företräda olika intressen och grupper.
Inledande arbete – inför presentation och debatt
Eleverna får först (gärna parvis) välja roller som står för de intressen som de vill argumentera för. Mest värdefullt blir det om eleverna själva kan hitta på en lista. Om inte, kan de välja ur nedanstående och eventuellt göra tillägg.
Exempel på intressenter:
- Representant för ett sågverk i kommunen
- Ordföranden i idrotts- och fritidsnämnden
- Skogsbonde
- Representanter för miljöorganisation
- Privat affärsman som sysslar med byggnadsverksamhet
- Industriföretag
- Golfklubb
- Villaägarförening
- Representant för kommunstyrelsen
Det är lämpligt om eleverna parvis i lugn och ro får fundera på vilka åsikter de ska föra fram vid den kommande presentationen och diskussionen.
Vill man göra övningen ännu mer omfattande kan man låta eleverna intervjua verkliga intressegrupper som finns i den egna kommunen.
Genom detta kan de ytterligare vässa sina argument. Eleverna kan också hämta fakta, idéer och argument från dagspress och andra publikationer.
Presentation och debatt
De elever som får agera kommunstyrelsen låter de olika intressegrupperna lägga fram sina synpunkter. I första läget sker endast presentationer. Sedan släpper ”kommunstyrelsen” loss diskussionerna mellan de olika intressena.
Det är viktigt att ”kommunstyrelsen” frågar om ekonomiska och miljömässiga konsekvenser på kort och på lång sikt.
”Kommunstyrelsen” bestämmer till sist vem som ska få köpa området och till vilket pris. Efteråt får ”Kommunstyrelsen” motivera sitt beslut.
Avsluta med en klassdiskussion om konsekvenserna av beslutet.
Allas lika värde
Demokrati handlar om alla människors lika värde och rättigheter och om möjligheten att vara med och bestämma. Men det finns flera saker som kännetecknar en demokrati.
I Sverige finns rättigheterna angivna i vår grundlag. Där står det att all offentlig makt utgår från folket och att riksdagen är folkets främsta företrädare. Riksdagen är på så sätt en mycket viktig del i den svenska demokratin.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: Åk 7-9
Biologi
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör biologi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
Samhällskunskap
- Var olika beslut fattas och exempel på hur besluten påverkar individer, grupper och samhället i stort. Individers och gruppers möjligheter att påverka den demokratiska processen.
Svenska
- Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kunskaper, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och bemöta argument.
- Att leda ett samtal och sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Ladda ner som PDF: