Åk 7-9 

Min egen naturlyrik

Min egen naturlyrik
Svenska
4 timmar
Åk 7-9
Vår, Sommar, Höst, Vinter

Ladda ner som PDF:

Min egen naturlyrik

Genomförande

Tänk på att övningen genomförs både inomhus och utomhus.

Upplägg

Den här övningen är ett bra komplement när ni arbetar med olika former av skrivande och läsande. Eleverna får arbeta med två olika modeller för att skriva och läsa lyrik ute i naturen.

Inledande arbete i klassrummet

Starta med att gemensamt i klassen (eventuellt i mindre grupper) skriva ner vad ni upplever i klassrummet. Exempelvis:

Skrap av stol

Ljus från fönstret

Svart tavla

Brunt och blont hår

Skräp på golvet

Sedan kan ni utveckla dikten genom att motsatser ställs mot varandra. Exempelvis:

Tystnad och stolskrap

Fönsterljus och mörka hörn

Svart tavla och vita papper

Putsad bänk och skräpigt golv

Så går skolgården mot sitt slut

Låt de som vill läsa upp sina dikter och låt andra elever komma med respons och förslag på hur dikten skulle kunna utvecklas.

Ute i skogen

Presentera de två olika modellerna för att skriva dikter som finns nedan och låt sedan ­eleverna skriva sina egna naturdikter.

Haiku – diktform som härstammar från Japan. Haikun består av tre rader med 5-7 stavelser.

Tystnaden i sal

Ljuset från fönster i rad

Lyser på tavlan

En annan form kan vara Cinquain – från Frankrike. Den baserar sig på 5 rader enligt:  

  • Titeln med 2 stavelser eller två ord  
  • En beskrivning av titeln med 4 stavelser eller fyra ord  
  • Beskrivning av handlingen med 6 stavelser eller sex ord
  • Beskrivning av en känsla med 8 stavelser eller åtta ord
  • Ett annat ord för titeln med 2 stavelser eller två ord  

Brun björn

Vild skogs lufsande nalle

Letar bär på myr och mo

Ensam, vaksam, ihärdig, tyst, långt borta i norr

Nallebjörn bamse

Låt de elever som vill läsa upp sina dikter, diskutera dem sedan tillsammans.

Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser

Kursplaner för grundskolan 

Lgr22: Åk 7-9

Svenska

  • Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar. 
  • Språkliga strukturer och normer. Stavning, meningsbyggnad, styckesindelning och olika typer av textbindning. Ordklasser och satsdelar. 

Ladda ner som PDF:

Min egen naturlyrik

Sök efter material

Här kan du enkelt filtrera fram skogligt material som du kan använda i undervisning av alla skolans ämnen.

Årskurs
Förskola
Åk 1-3
Åk 4-6
Åk 7-9
Sök efter:
Ämne
Slöjd
NO
Kemi
Idrott och hälsa
Musik
Matematik
Hem- och konsumentkunskap
Naturkunskap
Bild
Teknik
Biologi
Religion
Engelska
Svenska som andraspråk
Fysik
Geografi
Historia
SO
Svenska
Samhällskunskap
Årstid
Utomhuspedagogik
Rensa filtrering
Sökning efter "":
Visar 5 av 187 pedagogiska material
Visa läromedel