Ladda ner som PDF:
Miljöplanering – att tillgodose olika behov
Ta med dig:
- Kartor över skolgården
- En karta över ett litet bostadsområde
Tänk på att övningen genomförs både inom- och utomhus.
Upplägg
I denna övning får eleverna i steg 1 utreda och planera hur skolområdet kan utformas för att tillgodose olika individers och gruppers behov. Finns det tid kan även samma process genomföras med ett bostadsområde som utgångspunkt. I övningen får eleverna fundera över hur hänsyn tas till de som ska tänkas använda området, men även frågor kring skötsel, miljömässiga och estetiska värderingar och ekonomi.
Att utforma ett skolområde för alla
Inled övningen med att i helklass kort diskutera följande som en introduktion till övningen:
- Hur skulle ni vilja planera skolgården på er skola?
- Vilka behov har eleverna, lärarna, skolledningen, vaktmästaren och övriga?
Gruppuppgift
Eleverna arbetar i mindre grupper med följande uppgifter:
- Genomför intervjuer med olika personalgrupper för att få fram önskemål (asfalt, grus, gräs, trädgård, vatten, lekredskap, parkeringsplatser, cykelställ).
- Ta fram några förslag på förändringar och diskutera ekonomiska, miljömässiga och estetiska konsekvenser. Visa planeringarna för dem som arbetar på skolan och hör vilka synpunkter de har på förändringarna.
- Fundera på varför träd, buskar och annan grönska är så nödvändiga i tätbebyggda områden.
- Presentera era uppgifter inför de andra grupperna.
Fördjupning
Låt eleverna individuellt eller i smågrupper planera ett litet bostadsområde i en kommun. När de planerar kan de fundera över följande:
- Villor eller hyreshus
- Höghus eller lägre hus
- Gator, parkeringsplatser
- Storlek på tomterna
- Storlek på grönområden
- Förskolor och skolor
- Lekplatser
- Vegetationens placering
- Miljöeffekter
- Energieffekter
- Invånarnas avskildhet
- Ekonomi
Efter att ha diskuterat planerna kan eleverna få revidera dem.
De kan också få jämföra sina planer med aktuella planer för något område i kommunen eller ännu hellre – ta kontakt med planerare i kommunen och diskutera planerna med dem.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: Åk 7-9
Geografi
- Rumslig utbredning av sårbara platser på jorden, till exempel områden som riskerar att återkommande drabbas av översvämningar, torka eller jordbävningar. Hur samhällsplanering och människans verksamheter påverkar sårbarhet och hur risker kan förebyggas.
- Beskrivningar och analyser av platser och regioner med hjälp av kartor, enkla former av GIS, fältstudier och andra geografiska källor, metoder, verktyg och begrepp.
Samhällskunskap
- Var olika beslut fattas och exempel på hur besluten påverkar individer, grupper och samhället i stort. Individers och gruppers möjligheter att påverka den demokratiska processen.
Ladda ner som PDF: