Åk 1-3 

Konst från naturen

Konst från naturen
Bild
Naturkunskap
1-3 timmar
Åk 1-3
Vår, Sommar, Höst, Vinter

Ladda ner som PDF:

Konst från naturen

Ta med dig:

  • Påsar (för att samla in material)
  • Rit- och målningsmaterial

Genomförande

Upplägg och syfte 

Den här övningen syftar till att visa upp skogen som en inspirationskälla och visa på hur material från skogen kan användas för att måla och skapa. 

Inledande diskussion i klassrummet 

  • Vad ska man tänka på när man är i naturen eller i skogen? 
  • Vad får ni till exempel göra eller inte göra?
  • Vad kan ni lära er av att vara ute i naturen eller skogen?

Saker och uppgifter från naturen 

Nedan ges förslag på tre uppgifter som bygger på att ni inleder arbetet med att besöka en skog för att samla in material och inspireras.

Allemansrätten

Du får inte ta kvistar, grenar, näver, bark, löv, ollon, nötter eller kåda från levande träd. Naturligtvis får du inte heller ta buskar eller fälla träd. Däremot får du plocka vilda bär, blommor och svamp, nedfallna grenar, löv och torrt ris på marken. Vissa blommor är så sällsynta att det finns risk för att de ska utrotas. Sådana blommor är fridlysta och får inte plockas. Var snäll mot naturen.

Att klassificera saker från skogen

Gå ut med eleverna på en kort promenad för att leta upp saker med olika färger i naturen. När ni kommer tillbaka till klassrummet ska eleverna lägga sina saker i olika grupper (klassificera dessa) på ett bord.

Diskutera sedan:

  • Varför placerade ni de olika sakerna i respektive grupp?
  • Finns det något/några andra sätt att dela upp de olika sakerna? 

Skapa med naturmaterial

Använd det naturmaterial som ni plockat för att göra en mobil, ett collage eller ett landskap. Eleverna kan måla bakgrunden (vått-i-vått). Bakgrunden måste torka innan eleverna börjar med själva collaget.

Vad är vått-i-vått?

Genom att blöta ett papper, till exempel med en pensel eller spola det under kranen, och sedan arbeta in mycket färg i en pensel och hålla den mot pappret sprids färgen över pappret. Hur mycket färgen sprids beror på mängden vatten i färg och pensel, färgens egenskaper och papprets kvalitet.

Skapa egna skogsvarelser

Använd löv, torkade frukter och andra naturmaterial för att skapa skogsvarelser eller fantasivarelser och ge sedan dessa egna namn. Man kan till exempel limma ekollon, nötter, lönnfrukter, och liknande och göra en ”fruktmänniska” eller ett ”fruktdjur”. Gör en egen utställning av alla figurer.

Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser

Kursplaner för grundskolan

Lgr22: Åk 1-3

Naturorienterande ämnen

  • Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter. 

Bild

  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion.

Ladda ner som PDF:

Konst från naturen

Sök efter material

Här kan du enkelt filtrera fram skogligt material som du kan använda i undervisning av alla skolans ämnen.

Årskurs
Förskola
Åk 1-3
Åk 4-6
Åk 7-9
Ämne
Historia
SO
Svenska
Samhällskunskap
Slöjd
NO
Kemi
Idrott och hälsa
Musik
Matematik
Hem- och konsumentkunskap
Bild
Naturorienterade ämnen
Biologi
Naturkunskap
Engelska
Teknik
Fysik
Religion
Geografi
Svenska som andraspråk
Årstid
Plats
Visa endast digitala material
Rensa filtrering
Visar 5 av 177 pedagogiska material

Skoglig kunskap för lärare - prenumerera gratis på Skogen i Skolans nyhetsbrev.

Jag godkänner att Skogen i Skolan sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.
Skickar begäran