Valfri tid
Vår, Sommar, Höst, Vinter

Kamera och fotograf med naturtema

Det här är en övning där eleverna får jobba med koncentration och fokusering. De lär sig även att samarbeta och känna tillit. Förmågan att beskriva saker övas när de beskriver omgivningen för den elev som de samarbetar med.

Bilda par om två. Den ene personen är kamera och ska blunda och den andre är fotograf och ska leda den som är kamera framåt.

Fotografen lotsar kameran till cirka fem platser och tar kort med kameran vid varje plats. Kort tas genom att den som är fotograf trycker lätt på huvudet på den som är kamera.

(Är det små barn som gör övningen kan det räcka att ta ett eller två fotografier.)

När fotografen gör detta ska eleven som är kamera öppna sina ögon i fem sekunder och försöka skapa sig en minnesbild av platsen och sedan blunda igen.

Efter att fem kort tagits återvänder paret till startpunkten och den som är kameran får öppna ögonen igen.

Eleven som är kamera ska därefter försöka återfinna platserna och objekten som fotograferades de gånger eleven öppnade ögonen. Det är inte säkert att eleven som var kamera registrerade samma sak som fotografen hade i åtanke.

Lgr22: Åk 4-6

• Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.