Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Anteckningsmaterial
- Om du vill kan du kopiera illustrationerna med olika löv och låta eleverna använda dessa.
Genomförande
Upplägg och syfte
I denna övning får eleverna arbeta med att lära sig att känna igen olika slags löv. Tanken är att de i mindre grupper om tre till fem elever samlar in löv från olika slags träd. Övningen kan för äldre elever kopplas till artkännedom.
Ute i skog eller park– samla löv
Be grupperna gå ut och samla löv från olika slags träd. Berätta att de helst inte ska ta löv från träden utan löv som redan fallit till marken. Eleverna ska samla in lika många löv från varje träd som det är grupper i klassen.
Hitta rätta lövet
Placera grupperna i en halvcirkel framför läraren. En elev från varje grupp ska lägga ett löv som de samlat in i en hög framför alla grupper.
Nu ska det finnas löv från allas grupper framför varje grupp. Inled med att säga namnet på ett träd och säg ”gå”.
Den förste eleven i gruppen går fram till sin hög, letar fram det rätta lövet och håller upp det. Grupperna får en poäng för varje rätt löv.
Lövet ska sedan läggas tillbaka i lövhögen och ni fortsätter tills alla löv är nämnda en eller flera gånger.
Variation
Känner du att upplägget blir för komplicerat för dina elever så kan du istället visa upp ett löv och be eleverna hämta ett likadant. Eller så kan klassen tävla tillsammans mot dig. Tanken är att alla elever ska lära sig att känna igen så många löv som möjligt.
Höstens färger
Om hösten går växter in i dormans, de börjar förbereda sig för vintervilan. Processen med att löven gulnar sätts igång genom att växterna börjar producera abskissinsyra.
Den gröna klorofyllen försvinner därmed från växter som inte är städsegröna, varigenom gula nyanser som blad och löv alltid har blottläggs.
Lövens gulnande hänger samman med att växterna gör sig redo för vintervila och då behöver de energin som klorofyllen förbrukar under sommaren.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: åk 1-3
Naturorienterande ämnen
- Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.
Ladda ner som PDF:
