Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Anteckningsmaterial
Genomförande
Ta med klassen ut i skolskogen eller till en annan skog. Dela in klassen i par om två och två och låt paren sprida ut sig i området.
En av eleverna i varje par ska välja ut ett träd utan att tala om för sin partner vilket träd hen valt. Den andra eleven ska nu blunda och lyssna till den första eleven som ska beskriva sitt träd så noga som möjligt. Den elev som blundat får sedan titta sig omkring och försöka hitta det träd som beskrivits.
Sedan byter eleverna roller så att båda får beskriva och båda får gissa. Bestäm innan hur långt bort från sitt träd man får vara.
Som ett alternativ kan båda eleverna få välja ut varsitt träd utan att prata med varandra. Eleverna skriver ner fem ord var som beskriver deras träd. Sedan byter de ord med varandra och försöker lista ut vilket träd kamraten valt. Exempel på ord: stort, barr, avbruten kvist, lutar lite, kottar, knotigt, små kottar, skatbo, skada på stammen, löv.
En ytterligare variant är att eleverna istället får försöka lära sig känna igen ett träd med känseln . Den ena eleven blundar (om det behövs kan man knyta för ögonen med något) och den andra eleven leder den blundande personen fram till ett träd.
Eleven som blundar får nu känna på trädet ordentligt innan hen leds tillbaka och får titta sig runt och försöka känna igen trädet.
För att göra det lite svårare kan eleven som blundar få snurra några varv innan den leds fram till trädet.
Den här övningen går att variera på många olika sätt. Man kan t ex låta eleverna rita av trädet eller beskriva det på ett främmande språk.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: Åk 1-3
NO
- Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.
Idrott och hälsa
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö.
- Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
Svenska
Muntliga presentationer och muntligt berättande. Föremål, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
Lgr22: Åk 4-6
Biologi
- Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
Idrott och hälsa
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
Svenska
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Ladda ner som PDF: