Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Gärna en kikare
- Anteckningsmaterial
- Sittunderlag
- Varma kläder
- Undersökningsprotokoll
- Eventuellt skrivunderlägg
- Tillgång till fågelholkar behövs
Genomförande
Har skolan tillgång till uppsatta fågelholkar är det ett bra tillfälle att studera fåglars häckning. Kanske har ni satt upp holkar i skolskogen eller i skolans närhet?
Det är lämpligt att genomföra häckningsstudierna i mitten av maj i Götaland och i månadsskiftet maj/juni i övriga landet. Då har nämligen de flesta fågelarter ungar. Besök gärna holken vid minst två tillfällen.
Låt eleverna parvis eller i mindre grupper studera olika holkar. Bestäm hur lång tid holkarna ska studeras, en lektion per gång kan vara lämpligt. Tänk på att fåglarna är som mest aktiva under morgontimmarna.
Kopiera protokollet på sida tre så att varje grupp har minst ett protokoll var. De kan vara bra att ha ett skrivunderlägg med sig ut.
Information till eleverna
Sitt på betryggande avstånd från holken, minst 25 meter, så att ni inte skrämmer fåglarna. Kan ni sitta dolt är det ännu bättre. Tänk på att det kan bli kyligt att sitta stilla länge, så ta gärna med sittunderlag och varma kläder.
Fyll i protokollet hur många gånger fågelhanen och fågelhonan flyger in i holken. Om det är svårt att se skillnaden kan ni använda kolumnen ”obestämt kön”.
Sätt ett streck vid besök och räkna sedan ihop. Glöm inte att fylla i holknummer, datum etc. i protokollhuvudet.
Efterarbete
Gå igenom materialet från protokollet och summera kolumnerna. Räkna ut antalet besök för honan, hanen och sammanlagt. Räkna ut medelvärdet per timme för alla holkar som ingår i klassens undersökning.
Låt eleverna berätta om det hänt något särskilt vid holken och vilken art det är som häckar där.
Tips!
Förr i tiden fanns det gott om gamla ihåliga träd och därmed många boplatser för fåglar. Idag är torra, ihåliga träd mer sällsynta i skogen och finns kanske inte alls på skolgården. Därför är det bra att hjälpa fåglarna att hitta någonstans att bo genom att sätta upp holkar. Vill ni bygga egna holkar finns en beskrivning på hur man gör i undervisningsupplägget ”Bygg en holk av bräda” på skogeniskolan.se.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
LGR22: Åk 4-6
Biologi
Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.
Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
Matematik
Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.
Lägesmåtten medelvärde, typvärde och median samt hur de används i statistiska undersökningar.
LGR22: Åk 7-9
Biologi
- Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och energins flöden.
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
Matematik
- Tabeller, diagram och grafer samt hur de tolkas och används för att beskriva resultat av egna och andras undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg.
- Lägesmått och spridningsmått samt hur de används för bedömning av resultat vid statistiska undersökningar.
Ladda ner som PDF: