Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Kartor
- Linjal
- Miniräknare
Genomförande
Tänk på att övningen genomförs både inom- och utomhus.
Upplägg
I den här övningen får eleverna arbeta med beräkningar av hur stor andel av närområdet som består av grönområden, parker eller skog. Eleverna ska med hjälp av kartor och ”på plats-studier” genomföra ett antal matematiska beräkningar.
Ta fram kartor
Eleverna behöver en bra karta över ett bostadsområde (gärna där de bor) eller området runt skolan. Kartan måste tydligt visa vad som är bebyggt, vad som är vägar och gator och vad som är grönområden och parker. Det kanske finns befintliga kartor över området eller så kan ni använda er av någon karttjänst på Internet. Det går även att beställa kartor från kommunen.
Att välja område och börja räkna
Eleverna arbetar i grupper och ska välja ett område i anslutning till skolan, enklast är att välja en fyrkant. Elevernas uppgift är sedan att med hjälp av kartor, och kanske genom att besöka området, göra följande beräkningar:
- Beräkna områdets areal.
- Försöka att mäta de bebyggda ytorna och de gröna ytorna. Enklast är att se områdena som rektanglar och sedan mäta längden x bredden.
- Räkna ut hur stor del som är bebyggt respektive grönområde och ange svaret i procent eller kvadratmeter.
- Fördjupning: Eftersom det går 10 000 kvadratmeter på en hektar kan svaret också ges i hektar.
Presentation av uppgifter och avslutande diskussion
Låt eleverna presentera sina uppgifter. Diskutera gärna de frågor som väckt elevernas intresse. Avsluta övningen med att diskutera följande frågor:
- Varför är det viktigt med grönområden och till vad kan de användas?
- Är det lika mycket grönområden i alla delar av tätorten/staden?
- Kan man ha sparat områdena för att kunna bebygga dessa senare?
- Saknas det någon typ av grönområde?
- Är grönområdena anpassade för alla åldrar?
- Vilka tror ni har mest nytta och glädje av grönområdena?
Fördjupning
Låt några elever kontakta eller besöka kommunen, Skogsstyrelsens kontor, eller något kontor på ett skogsbolag. De har ofta avancerade program där det går att ringa in ett område på kartan i datorn och direkt få svaret hur många hektar området är.
Vikten av mått
Lantmäteri kallas geometrisk uppmätning, kartläggning, och till exempel topografisk beskrivning av mark – skapande av kartor.
Det används för stadsplanering, utmärkning av ledningsnät, tecknande av tomtgränser med mera.
Lantmäteriet uppstod i Främre Orienten för bland annat konstbevattning, och spred sig till Europa genom Romerska riket som var känt för sin stadsplanering och akvedukter.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: Åk 7-9
Biologi
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Geografi
- Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
- Fältstudier för att undersöka natur- och kulturlandskap.
- Beskrivningar och enkla analyser av platser och regioner med hjälp av kartor och andra geografiska källor, metoder, verktyg och begrepp.
Matematik
- Reella tal och deras egenskaper samt talens användning i matematiska situationer.
- Metoder för beräkning av area, omkrets och volym hos geometriska objekt, samt enhetsbyten i samband med detta.
- Aktivt, uttrycka känslor, tankar och kunskaper, lyssna, ställa frågor och
- föra resonemang, samt formulera
- och bemöta argument.
Ladda ner som PDF: