Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Rep, ca 2-8 meter (Ett långt rep per grupp behövs samt kortare rep i det antal man vill använda för att markera ett landskap)
Genomförande
Dela in eleverna om fyra elever i varje grupp. Eleverna ska genom att lägga det långa repet på marken, skapa Sverige genom att lägga repet som Sveriges gränser.
Därefter ska eleverna märka ut ett valfritt eller av läraren valt landskap med ett kortare rep. Detta ska läggas på geografiska platser i landet och det kortare repet ska markera landskapets gränser.
Till sist ska eleverna samla saker från naturen och göra något med dessa som representerar landskapet de gjort. Till exempel Ölandsbron för Öland, u-båt för Blekinge och så vidare.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: åk 4-6
Geografi
- Namn och läge på geografiska objekt i Sverige, Europa och världen. Ett urval av hav, sjöar, floder, berg, öknar, regioner, länder och städer.
- Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
Ladda ner som PDF: