Åk 4-6

Åk 4-6, Åk 7-9
Vår, Sommar, Höst

Ta med dig:

• Träram med löstagbar nätbotten.
  • Stor skål (gärna så stor att hela ramen ryms).
  • Kasserat papper av olika slag som tidningar, kartong, färgat papper, äggkartonger och hushållspapper.
  • Elvisp
  • Stärkelse t ex potatismjöl
  • Kaffekoppar eller liknande
  • Kavel eller runt rör
  • Tunna, fina växter att lägga i pappret.

Genomförande

Eleverna gör en träram med löstagbar botten av nät t ex myggnät. Nätet fästs så att det lätt kan tas bort, prova med häftstift.

• Riv sönder pappersark eller kartong i små, små bitar och lägg dom i en skål med vatten.
  • Tillsätt stärkelse (1 matsked stärkelse per kopp vatten) och vispa blandningen med hjälp av en elvisp tills massan få en lätt såsig konsistens.
  • Doppa träramen i massan och rör ramen så att ett tunt lager av massa fyller hela ramen. Om det inte finns någon tillräckligt stor skål häll massan i ramen med en kopp, men rör ramen så att ett tunt lager massa bildas.
  • Ta bort nätet med det tunna lagret av massan från ramen och placera det mellan två läskpapper.
  • Pressa ur det överflödiga vattnet med hjälp av en kavel eller ett rör och låt det hela torka ett tag tills det kan tas bort från nätet och fortsätt sedan att torka pappret.
  • Lossa försiktigt det återanvända pappret från läskpappret och jämna till kanterna.
  • Prova också att göra lite mer konstnärligt papper genom att lägga in några grässtrån eller andra fina naturföremål i massan innan den torkar.

Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser

Kursplaner för grundskolan

Lgr22: Åk 4-6

Slöjd

• Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.

Svenska

• Gemensam och enskild läsning. Strategier för att första och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.

Lgr22: Åk 7-9

Slöjd

• Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.

Sök efter material

Här kan du enkelt filtrera fram skogligt material som du kan använda i undervisning av alla skolans ämnen.

Årskurs
Förskola