Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Löv från olika träd
Genomförande
Dela in eleverna i par som sedan ställer sig på ett led. Några meter framför första paret ställer sig läraren.
Det första paret går eller springer fram till läraren som visar ett löv. De två eleverna i paret ska sedan tillsammans gissa vilket träd som lövet tillhör.
När de klarat uppgiften springer de och ställer sig längst bak i ledet. Nästa par på tur springer därefter fram till läraren.
Se till att ha löv från olika träd så eleverna får gissa på flera olika träd. Som par ska eleverna hjälpa varandra att komma på vilket träd lövet tillhör.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: Förskola
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
- nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära
- förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler
- förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar
- förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.
Lgr22: Åk 1-3
Biologi
- Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
Lgr22: Åk 4-6
Biologi
- Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
Ladda ner som PDF: