Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Tillgång till Internet är en förutsättning
Genomförande
Övergripande upplägg
I den här övningen får eleverna arbeta med och fundera över hur återvinning och hantering av papper går till. Tanken är att eleverna under veckan samlar och sorterar de tidningar, reklam och annan information som kommer i brevlådan. Därefter fortsätter arbetet i klassrummet där eleverna får fördjupa sig i frågan med hjälp av den insamlade posten.
Introduktion till övningen
Berätta för eleverna om övningen, presentera hemuppgiften/insamling av post och diskutera kort följande frågor:
- Hur mycket post får du och din familj under en vecka?
- Vilka olika typer av papper består posten av?
Returpapper
Svenska hushåll genererar i genomsnitt drygt 50 kg returpapper per år. Pappersfibrer kan i genomsnitt genomgå cirka 5 till 7 återvinningscykler innan de är helt uttjänta. Returpapper har en densitet i balad form av cirka 200 kg per kubikmeter.
Organiserad pappersåtervinning har förekommit i Sverige sedan början av 1970-talet.
Hemuppgift till eleverna
- Du ska samla tidningar, tidskrifter och reklam som kommer i brevlådan under en vecka.
- Försök att sortera pappret i olika högar efter papperskvalitet.
- Förbered dig för att diskutera i klassrummet.
Tillbaka i klassrummet – gruppdiskussion
Eleverna diskuterar och presenterar hemuppgifterna och försöker få en bild av och sammanfatta de vanligaste trycksakerna som kommer i brevlådan.
De får även diskutera skillnaden mellan olika papperstyper som tidningspapper som bleknar i ljus, blankt papper i tidskrifter och färgat papper.
Grupparbete – hur fungerar återvinningsprocessen?
Eleverna arbetar i mindre grupper med följande frågor:
- Hur fungerar återvinningen av papper i er kommun eller i ert bostadsområde?
- Var kan man lägga returpapper?
- Vad gör man med returpapper – används det igen eller bränner man upp det? Beskriv kort.
- Hur mycket returpapper samlas in i Sverige och i andra länder?
Diskussion i helklass
Diskutera elevernas grupparbeten som avslutning.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: Åk 7-9
Biologi
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör biologi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
Geografi
- Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.
- Människors tillgång till och användning av förnybara och icke-förnybara naturresurser och hur det påverkar människans livsmiljöer. Intressekonflikter kring naturresurser.
Ladda ner som PDF: