Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Samtliga elever behöver en stor och luddig socka (som de inte är rädda om)
- Material att anteckna
- Eventuellt maskeringstejp
Genomförande
Tänk på att övningen genomförs både inomhus och utomhus.
I den här övningen får eleverna fundera över hur växters frukter och frön sprids. De får även själva undersöka insamlade frön för att ta reda på vilken växt de tillhör.
Inledande diskussion
Inled med att diskutera följande frågor:
- Hur sprids växternas frukter och frön?
- Ge exempel på växter som sprids via vind, vatten, djur och människor
Inledande diskussion
Bege er ut för att samla frön. Den absolut bästa platsen är en nyslagen äng, men det fungerar även i skogen, på gräs eller i någon annan naturmiljö med olika växter.
Eleverna sätter på sig sina sockor och promenerar omkring. Titta sedan efter om det fastnat några frön på sockorna. Plocka försiktigt bort dessa från sockan och ta med hem till klassrummet.
Prova eventuellt med att dra maskeringstejp i gräset på samma sätt som med sockan. Om det fastnar frön på tejpen så plocka försiktigt bort dessa och ta med tillbaka till klassrummet.
Tillbaka i klassrummet
Börja med att tillsammans diskutera:
- Fastnade det några frön på sockan? Varför/varför inte?
- Fastnade det några frön på tejpen? Varför/varför inte?
Eleverna arbetar sedan individuellt med att:
- Rita av fröna
- Fastnade det några frön på tejpen? Varför/varför inte?
Fördjupning
Titta med lupp eller förstoringsglas och se om det finns några fiffiga fästanordningar på fröet.
Prova att plantera de frön som ni har samlat in. Tänk på att många frön måste ha varit utsatta för frost under vintern för att kunna gro. Lägg dem därför först i frysen i någon vecka.
Placera sedan planterade frön i olika miljöer; mörkt, ljust, varmt, svalt, tillför mycket vatten, lite vatten, näringsrik jord och sand. Följ sedan plantornas utveckling och mät höjden en gång i veckan.
Rymdfrön
Japanska astronauter tog med hundratals frön från körsbärsträd till den internationella rymdstationen under 2008, varefter fröna planterades på flera platser runt om i Japan.
Omkring 265 frön togs från ett gammalt träd utanför ett buddhistiskt tempel i Gifu, i centrala Japan, som uppskattas vara 1 250 år gammalt. Ett rymdfrö planterades nära templet.
Det växte snabbare än andra frön från körsbärsträd (som inte togs till rymden) och blommade vid fyra års ålder – omkring sex år tidigare än planerat. Kosmisk strålning kan vara orsaken.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: Åk 4-6
Biologi
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
- Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
Ladda ner som PDF: