Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Vattenfärger
- Kritor
- Sandpapper i små och större bitar
- Klädnypor
- Eventuellt en lina
Genomförande
Upplägg och övning i klassrummet
Tänk på att övningen genomförs både inom- och utomhus.
I den här övningen får eleverna arbeta med färger och olika material för att ta fram egna naturbilder.
Låt eleverna börja med att måla ett färghjul i de färger som de tror finns i naturen, även jordfärgerna gulbrun, brun och grå bör vara med. De ska sedan ta med sig färghjulet när ni besöker skogen.
I skogen – leta färger och material
Elevgruppen tar med sig sina färghjul ut och jämför det med naturens färger.
Låt eleverna samla in naturföremål i olika färger – både sådana som finns på färghjulet och sådana som inte finns med. Se till att eleverna inte skadar omgivningen när de samlar ihop sitt material.
Tillbaka i klassrummet – diskussion
Diskutera vilka saker eleverna har samlat in och vilka färger dessa saker har.
- Finns det några färger eller saker som ni inte hade tänkt på från början?
- Vilken årstid är det nu? Hur skulle det sett ut om det varit en annan årstid?
Måla egna naturbilder
Be eleverna måla en naturbild genom att använda det material de hittat. Gräs eller blad från olika växter kan användas genom att eleverna gnuggar fram skuggor av grönt på sin bild. Jord eller murket trä kan användas för att få fram det bruna eller grå på stammar och grenar. Blommor och svampar kan också användas. Ett mjukare papper i litet format passar bra till dessa bilder.
När eleverna har målat sina bilder kan de skriva en lista på de naturmaterial de har använt. Låt gärna eleverna skriva en dikt till sin bild. Eleverna kan också skriva en berättelse om hur deras bild kom till.
Variation
Sandpappertavla
Ge eleverna en liten bit sandpapper (5 x 5 cm). Låt dem under fem till tio minuter söka material som ger färger när de gnuggas mot sandpapperet. Bär, blad, pinnar, murken ved, jord och liknande kan ge fina färger. Ta med ”färgmaterialet” och gör sedan en gruppmålning på ett större sandpappersark (kanske 10 x 20 cm).
Ge konstverket ett fantasieggande namn och gör till sist en utställning av konstverken genom att hänga upp dessa på en lina med hjälp av klädnypor inför vernissagen.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: Åk 1-3
Bild
- Olika element som bygger upp form, yta samt form- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
- Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
Naturorienterade ämnen
- Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
- Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.
Ladda ner som PDF: