Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Klädnypor (en per elev)
- Papperslappar, ca 10×10 cm
Genomförande
Förbered lika många djurlappar som elever. Välj djur som eleverna känner till. Du kan använda de färdiga lapparna som finns i den nedladdningsbara PDF:en längst ned på sidan eller göra egna.
Varje elev får sedan en klädnypa och varsin lapp med en bild på ett djur. Lappen ska inte visas för någon annan. Alla fäster sin lapp i nacken på någon annan i gruppen så att alla har en lapp i nacken, men ingen vet vilken lapp man själv har.
Låt eleverna mingla runt. När två personer träffas ska de ställa en ja-/nej-fråga till varandra. Syftet med frågan är att lista ut vilket djur man har i nacken, till exempel: “Har mitt djur vingar?” Efter att man ställt sin fråga får man gissa vilket djur man har i nacken.
Om man gissar fel får man fortsätta att mingla runt och ställa en ny fråga till någon annan. När man listat ut vilket djur man har är man klar.
Den som listat ut sitt djur kan ändå fortsätta att mingla, och svara på frågor från de som ännu inte listat ut sitt djur.
Tips:
- Eleverna kan själva få skriva/rita ett valfritt djur på en lapp.
- Ni kan byta ut djuren mot växter, huvudstäder eller något helt annat.
- Eleverna kan fråga och gissa på ett annat språk, till exempel engelska.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lpfö18: Förskola
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
- nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära
- utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga
- förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
- utveckla fantasi och föreställningsförmåga.
Lgr22: Åk 1-3
NO
- Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
Idrott och hälsa
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö.
Lgr22: Åk 4-6
Biologi
- Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.
- Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
Idrott och hälsa
Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
Ladda ner som PDF:
