Syfte
- Att utveckla kunskap om varför skogar ser olika ut.
- Att skapa förståelse för nyttan av att kunna avläsa skogen.
Förberedelser
Förbered eventuellt inför filmvisning i helklass. Till uppgiften där eleverna gör en plansch behövs papper, pennor och eventuellt annat material som färgglada papper, sax och klister.
Genomförande
I del 1 finns filmen ”Olivia jagar”. Se gärna filmen i helklass och diskutera hur Olivia läser av skogen, och vilken nytta hon har av att kunna det.
I del 2 finns text om vad vi kan avläsa av saker som återfinns i skogen. Här finns också en självrättande para-ihop-övning där eleverna kan kontrollera vad de har lärt sig.
Del 3 består av text om gran och tall och om hur dessa arter anpassat sig för att bättre klara av omgivande förutsättningar. Delen avslutas med ett quiz.
Kombinera gärna lektionen med en fältstudie där ni undersöker om ni kan hitta något av det ni läst om.
Begrepp
Brandljud: ”ärr” efter skogsbrand på äldre träd.
Ekosystemingenjör: djur som skapar stora förändringar i sin livsmiljö, som bävern.
Koppling till läroplanen och de globala målen
Koppling till Lgr22
Biologi
- Biologisk mångfald och organismers anpassningar till miljön.
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
- Några upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på naturen.
Geografi
- Introduktion till jordens endogena och exogena processer, samt hur dessa formar och förändrar landskapet.
- Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och mineraler. Var på jorden olika naturresurser finns och hur människors användning av resurserna påverkar landskapet och människans livsmiljöer.
Globala målen
Utomhuspedagogik, variation och fördjupning
Utomhus
Fältstudie
Som fördjupning kan ni välja att gå ut och göra egna spännande upptäckter i en närliggande skog. Hittar ni det ni läst om? Dela in klassen i par och låt eleverna vara skogsdetektiver som får dokumentera och sedan redovisa sina upptäckter för klasskamraterna. Vad har de hittat och hur tolkar de sin upptäckt? Tillbaka i klassrummet får eleverna ”forska vidare” för att ta reda på mer om sina upptäckter. Föreviga gärna digitalt under #skogsdetektiv
Förslag på utomhusövning
Källor
NE. brandljud.
Föreningen Skogen. jättegryta, glacial jättegryta.
Forskning.se (2018) Mer biologisk mångfald när bävern varit framme.