Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
Ett naturföremål exempelvis en sten, kotte, pinne eller blomma.
Genomförande
Alternativ 1
Ställ er i en ring. Ledaren har ett naturföremål i sin hand, till exempel en tallkotte.
Ledaren berättar en sak om föremålet, exempelvis ”Detta är en brun tallkotte” och skickar den sedan vidare till nästa person som berättar något annat, exempelvis ”Tallkotten innehåller frön”, ”Den ser ut som en ananas” eller ”Ytan känns skrovlig”.
Fortsätt att skicka runt föremålet tills den som står på tur att berätta inte kan komma på något nytt att säga om föremålet, eller tills ni tröttnar.
Passa på att prata om de beskrivande ord som kommer upp och förklara så alla elever förstår. Detta är ett gyllene tillfälle att känna på det som är skrovligt, lent, stickigt och så vidare, och få erfarenheten av hur det verkligen känns i handen och därigenom koppla en erfarenhet till orden.
Alternativ 2
Dela in deltagarna i par. Ge en av deltagarna i paret ett naturföremål från platsen ni befinner er på.
Uppmana denne att beskriva föremålet för den andre utan att visa föremålet.
Den andre ska sedan försöka leta upp samma typ av föremål. Växla uppgift i gruppen.
Övningen kan göras svårare genom att föremålet hålls bakom ryggen så att den som beskriver bara kan använda känseln för att inhämta information om föremålet.
Alternativ 3
Var och en i gruppen hämtar något i skogen utan att visa de andra vad de har hämtat.
Barnen turas sedan om med att beskriva sitt föremål för varandra. Beskriv exempelvis färg, form och lukt, men utan att säga vad det är.
Låt de andra i gruppen gissa vad föremålet är för något.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
LPFÖ18: Förskola
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
- nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära
- självständighet och tillit till sin egen förmåga
- fantasi och föreställningsförmåga
- förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld.
Ladda ner som PDF: