2-3 timmar
Vår, Sommar, Höst, Vinter

Övergripande upplägg

I den här övningen får eleverna arbeta med och fundera över vilka saker de använder på sin fritid som innehåller trä. De ska genom en enklare hemuppgift och arbete i skolan granska hur trä har använts historiskt och hur det kan kommas att användas i framtiden.

Introduktion till övningen

Berätta för eleverna om övningen, presentera hemuppgiften och diskutera kort följande frågor.

• Ge exempel på saker som kommer från skogen.
  • Vilka andra positiva effekter ger skogen oss?
  • Vilka saker använder du som är gjorda i trä?

Hemuppgift

Elevernas hemuppgift består av två delar.

• Välj ut de tre saker i trä som du/din familj använder mest. Skriv ner vilka saker det är och vad de används till.
  • Diskutera med någon äldre person i din närhet om vilka saker i trä som den personen använde som liten.
  • Förbered er för en presentation i klassrummet.

Grupparbete – trä i framtiden

Eleverna arbetar i mindre grupper. Elevernas uppgift är.

• Att utveckla/komma på en ny produkt som är tillverkad i trä. Det kan vara en helt ny produkt eller en befintlig produkt som inte är tillverkad i trä.
  • Att motivera varför deras produkt är positiv för en hållbar utveckling.

Eleverna ska även presentera den nya produkten.

Älskade skateboard

Skateboarden har haft många former genom åren. Material som har använts har varit trä, plast, metall och ­kolfiber.  De senaste cirka 15 åren har dock skateboarden i princip haft samma utformning.

En standardskateboard är idag cirka 80 cm lång och består av 7 lager kanadensisk lönn med uppböjd bak- och framdel, tail respektive nose.

Den raka delen mellan nosen och tailen har en konkav form som är olika djup beroende på modell. Brädornas bredd är cirka 19-21,5 cm. Hjulen sitter på ledad hjulupphängning, så kallade truckar, strax nedanför tailen ­respektive nosen.

LGR22: Åk 4-6

• Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.
  • Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.

• Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.
  • Lägesmåtten medelvärde, typvärde och median samt hur de används i statistiska undersökningar.
  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.