Illustration: Skogssällskapet

Fågelbär

Illustration: Skogssällskapet

Vetenskapligt namn: Prunus avium

Fågelbär fördes in i Sverige från centrala Europa för bärens skull för ungefär 1000 år sedan. Troligtvis har en viss del även på naturligt vis förts in i Sverige efter istiden. Idag växter de sparsamt upp till Värmland och Uppland.

Fågelbär tillhör de så kallade stenfruktträden som omfattar runt 200 arter, spridda över norra halvklotets tempererade , subtropiska regioner. Det är ett krävande trädslag som trivs bäst på näringsrika och väldränerade marker.

De har snövita blommor som är tvåkönade och slår ut i maj, samtidigt som lövsprickningen. På grund av att bark, blad och frön innehåller ämnet amygdalin så har de en bitter smak. Fågelbär blir ca 20 meter höga och sällan över 100 år. De mogna bären äts av många fåglar. Bären passar även bra för att göra vinberedning, saft och sylt.

Veden är tung och relativt hård och har en rödgul-brun kärna. Utseendet på vedan varierar mycket. Idag används virket bland annat till parkettgolv, trappräcken och köksinredningar. Svarvat faner används även för att tillverka innerdörrar.

Fågelbär