Bok

Vetenskapligt namn: Fagus silvatica

Trädet bok invandrade till Sverige från Danmark efter istiden för ca 350 år sedan. Bokskogar finns idag i Skåne, Blekinge och Halland. Norr om dessa trakter och upp till Mälardalen finns spridda bestånd.

Bok växer bäst på fin, jordrik- och kalkrik jord med bra vattentillförsel, de trivs i sluttningar i kuperad terräng. De har därför fått smeknamnet ”sluttningarnas träd”. De blommar ungefär vid lövsprickningen med hon- och hanblommor på samma trädindivid, vilket kallas sambyggare.

Träden blir vanligtvis 15-40 meter höga och cirka 150 år gamla, med vissa undantag som blir över 300 år gamla. Bokträdet nyttjas av över 1000 olika växter och djur. För cirka 640 av dessa är trädet direkt viktigt som miljö. Dessutom är över 200 av arterna rödlistade. Bokollon är också en eftertraktad föda för många fåglar och däggdjur.

När veden är färsk är den ljus med otydliga årsringar. Den är tung och hård men lättkluven och har ett högt bränslevärde. Bokvirket suger inte åt sig fett, det luktar inte och avger ingen smak, därför har det använts till hushållsartiklar. Sedan 1800-talet har virket använts till böjträstolar då virket lätt kan böjas genom ångbasning.

Idag används virket till inredningar och möbler, samt bokfaner till plywood och innerdörrar. De används även för järnvägsslipers, pappersmassa och kölvirke för skeppsbyggnad.

Bok