Illustration: Skogssällskapet

Avenbok

Illustration: Skogssällskapet

Vetenskapligt namn: Carpinus betulus

Avenboken är ett av de sista lövträden som invandrade till Sverige efter istiden, för ca 2500 år sedan. Idag växer den vilt i Skåne, Blekinge och sydligaste Småland och Halland, samt även på Öland.

Trädet trivs bäst på friska, väldränerade mulljordar och når i Sverige en höjd på runt 20-25 meter samt en stor omkrets. Den är mycket lämplig som häckväxt, då den tål klippning mycket bra och skjuter stubbskott.

Avenboken blommar i samband med lövsprickningen med han- och honblommor på samma träd vilket kallas sambyggare. På Öland finns Sveriges största sammanhängande avenbokbestånd.

Veden är gulvit, tung och seg och saknar synlig kärnved. Av de nordiska trädslagen är avenboken det tyngsta och hårdaste, det har även mycket högt bränslevärde.

Avenbok har historiskt sett använts till saker som varit utsatta för hårt slitage, exempelvis träskruvar och maskindelar. Idag används det till bland annat bordsskivor, verktygsskaft och sportartiklar. I handeln går virket ofta under namnet ”vitbok”.

Ladda ner som PDF:

Avenbok

Skoglig kunskap för lärare - prenumerera gratis på Skogen i Skolans nyhetsbrev.

Jag godkänner att Skogen i Skolan sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.
Skickar begäran